Feanstore

Afrekenen

Ticketing

Afrekenen

Onze partners en de coronacrisis: Ausnutria

Gepubliceerd op 7 april 2020 15:29

Het coronavirus houdt de wereld al een tijdlang in zijn greep, Nederland niet uitgezonderd. Om verdere verspreiding van de besmetting tegen te gaan, gelden verregaande maatregelen. Hoe gaan de partners van sc Heerenveen om met de coronacrisis? Deze rubriek trappen we af met onze hoofdsponsor, Ausnutria.

WhatsApp Image 2020-04-07 at 11.17.281

Begin maart presenteert sc Heerenveen vol trots Ausnutria als nieuwe hoofdsponsor. De overeenkomst tussen de Friese eredivisionist en het Nederlands-Chinese zuivelconcern loopt tot en met het seizoen 2021/2022, met de intentie voor een langere samenwerking.

Vanuit Nederland bedient Ausnutria de internationale markt met hoogwaardige baby- en kindervoeding. Het bedrijf exporteert wereldwijd naar ruim zeventig landen, onder meer naar China, waar een zusterorganisatie van Ausnutria is gevestigd én waar het coronavirus ontstond. Aan het woord An Moorman, communicatieadviseur bij Ausnutria.

Wat betekent de coronacrisis voor Ausnutria en wat zijn de gevolgen voor de bedrijfsvoering?
“Door de samenwerking met onze Chinese collega’s, drong het bij ons al in een vroeg stadium door welke enorme impact het coronavirus kan hebben. Daarom hebben we al in januari maatregelen genomen, waaronder het annuleren van zakelijke reizen vanuit en naar China. Onze export naar China is lang probleemloos blijven verlopen, maar op een gegeven moment ondervonden we toch wat belemmeringen in het transport per vliegtuig en schip.”

“Wij maken daarom voor ons transport naar China ook veel gebruik van de trein, die onze producten via de Noordelijke Zijderoute vervoert. Zo kunnen we onze bevoorrading toch efficiënt en doelmatig laten verlopen. Ook hebben we sinds het begin van de uitbraak in China grondstoffen veiliggesteld, zodat we door kunnen blijven produceren. Om ter plekke een bijdrage te leveren aan de bestrijding van het virus, hebben wij inmiddels zo’n acht miljoen euro aan financiële middelen en goederen gedoneerd aan het Rode Kruis in China.”

“Nu ook in Nederland strenge maatregelen zijn genomen om het virus te bestrijden, moeten wij hier in onze fabrieken natuurlijk rekening mee houden. Alles is erop gericht om de continuïteit van onze productie van flesvoeding te waarborgen, waarbij de gezondheid van onze medewerkers uiteraard voorop staat. Tot dusver zijn we er gelukkig in geslaagd om onze processen volgens schema voort te zetten en de levering van onze producten op koers te houden.”

“Overigens zien we de verkoop in onze webshops van Kabrita en Neolac fors stijgen sinds het coronavirus Nederland heeft bereikt. Ouders en verzorgers willen in deze tijden blijkbaar toch graag wat extra babyvoeding in huis halen. Reden te meer om alles op alles te zetten om onze klanten geen nee te hoeven verkopen.”

07032020264061_DSC_4110

Ziet Ausnutria ondanks alle bedreigingen ook kansen en/of uitdagingen?
“Een ernstige situatie zoals die waar we ons nu in bevinden, is natuurlijk een goede test case om te zien of je als bedrijf kunt anticiperen op dergelijke crises. En ik moet zeggen dat het ons tot nu toe behoorlijk lukt om ondanks de situatie goed door te draaien. Het is ongelofelijk om te zien hoeveel inzet en betrokkenheid onze collega’s tonen, en hoeveel verantwoordelijkheid ze nemen om hun werkzaamheden voort te zetten.”

“We hebben bewondering voor iedereen die onder deze omstandigheden voor elkaar zorgt. Daarbij hebben wij als organisatie extra veel waardering voor onze collega’s die bijdragen aan het voortzetten van een cruciaal proces: de productie en export van onze flesvoedingsproducten voor kinderen wereldwijd. De collega’s die naar de fabrieken komen om te werken aan het produceren van onze producten hebben wij daarom onlangs extra bedankt met een waardebon van Thuisbezorgd.nl, waarmee tegelijkertijd de lokale horeca gestimuleerd wordt.”

“We hebben daarnaast ook onze boeren en de RMO-chauffeurs (Rijdende Melk Ontvangst) bedankt voor hun bijdrage in deze tijd door middel van een voorjaargeschenk. Zij zorgen er tenslotte voor dat de melk naar onze fabrieken blijft komen. Daarnaast zijn we bezig met enkele initiatieven om mensen die het in deze moeilijke tijden goed kunnen gebruiken, een hart onder de riem te steken Zo proberen we het gevoel van solidariteit en betrokkenheid met elkaar nog meer te laten groeien.”

Wat doet Ausnutria zelf tegen het coronavirus en/of de verspreiding ervan?
“We hebben een speciaal crisisteam ingesteld dat alle ontwikkelingen omtrent het coronavirus bijhoudt, om tijdig te kunnen anticiperen op de actuele situatie. De preventieve maatregelen die we nemen zijn met name gericht op het waarborgen van de gezondheid van onze medewerkers.”

“Zo nemen we aanvullende maatregelen gericht op het waarborgen van de hygiëne volgens de richtlijnen van het RIVM en beperken we fysiek contact met externe partijen en tussen medewerkers onderling. Daar hoort bij dat we een thuiswerkprotocol hebben gesteld, waarbij kantoormedewerkers zoveel mogelijk thuiswerken. De ploegen met collega’s die op de productielocaties werken, proberen we zo min mogelijk met elkaar in contact te laten komen.”

Tot slot, heb je nog een tip voor andere bedrijven en/of ondernemers?
“Meer dan ooit is dit een tijd waarin we het met elkaar, en voor elkaar moeten doen. De gezondheid van je collega’s staat voorop: zorg ervoor dat je een veilige werkplek kunt bieden aan degenen die naar het werk moeten komen om het bedrijf draaiende te houden. Het is belangrijk om de rust te bewaren, maar ook om heel duidelijk te zijn in je communicatie naar je medewerkers.”

“Er is in deze situatie geen ruimte voor eigen interpretatie en invulling van maatregelen die genomen moeten worden. Blijf open en frequent communiceren over de situatie en maatregelen die je als organisatie neemt en bovenal blijf benaderbaar voor vragen en zorgen. Wees je bewust dat je van sommige collega’s extra veel vraagt in deze tijden. Probeer alert te zijn en zorg te dragen voor elkaar. Samen komen we dit te boven.”