Feanstore

Afrekenen

Ticketing

Afrekenen

"We willen bijdragen aan de maatschappij"

Gepubliceerd op 7 juli 2020 10:49

Ausnutria laat ondanks de coronacrisis een aanhoudende groei zien, blijkt uit de kwartaalcijfers die de onderneming in mei publiceert. De hoofdsponsor van sc Heerenveen ziet zijn winst en omzet flink stijgen, terwijl de Nederlandse economie krimpt. Geen economische tegenspoed, maar ook het zuivelconcern ontkomt niet aan de gevolgen van Covid-19.

WhatsApp Image 2020-04-07 at 11.17.281

Een econoom zal zeggen dat Ausnutria geen hinder ondervindt van de coronacrisis. In het eerste kwartaal van het jaar stijgt de winst van het bedrijf met 53 procent tot 38,6 miljoen euro. De omzet neemt toe met 27 procent tot 252 miljoen euro. Maar natuurlijk krijgen de locaties in Zwolle, Ommen, Kampen, Leeuwarden en Heerenveen – zoals alles en iedereen in Nederland – wel degelijk te maken met de grillen van het coronavirus.

Coronacrisisteam
Wanneer het coronavirus vanuit Nederlands perspectief gezien nog ver weg is, heeft Ausnutria al in de gaten hoe serieus de besmetting is. Het bedrijf kent een zusterorganisatie in China, het land waar het virus begin dit jaar voor het eerst opduikt. "Dankzij onze Chinese contacten was snel duidelijk dat we de uitbraak van het virus zeer serieus moesten nemen", zegt Elles Hagemeijer, communicatieadviseur bij Ausnutria. "In februari hebben wij de eerste maatregelen genomen, gericht op het beperken van buitenlandse bezoeken."

Ausnutria besluit onder meer een intern coronacrisisteam in te stellen, bedoeld om de ontwikkelingen rondom het coronavirus bij te houden en daardoor tijdig te kunnen anticiperen op de actuele situatie. Hagemeijer maakt deel uit van dit team. "De maatregelen die we als crisisteam nemen, zijn vooral gericht op het waarborgen van de gezondheid van onze collega's." Een van de uitkomsten is een thuiswerkprotocol.

Zoveel mogelijk thuiswerken, luidt nog steeds het advies van het RIVM. Goed te doen voor het meeste kantoorpersoneel van Ausnutria, maar lastig voor de productiewerknemers, geeft Hagemeijer aan. "Hen proberen we zo weinig mogelijk met elkaar in contact te laten komen. Daarnaast nemen we aanvullende hygiënemaatregelen en beperken we fysiek contact met externe partijen."

Maatschappelijke bijdrage
Ook buiten het werk om zorgt Ausnutria voor zijn werknemers. "We vragen in deze tijd veel van onze collega's, zeker van degenen die niet thuis kunnen werken. Hen hebben we bedankt met een waardebon, te besteden bij de lokale horeca die het in veel gevallen zwaar heeft. Zo willen we ook ons steentje bijdragen aan de maatschappij, zoals we ook hebben gedaan met de tour met sc Heerenveen langs verzorgingshuizen en het ziekenhuis in Heerenveen."

Daarnaast hebben alle medewerkers van Ausnutria sinds kort thuis een bal liggen. Ten tijde van het weer opengaan van de scholen en het versoepelen van een deel van de maatregelen, verrast het bedrijf zijn personeel. "Omdat het in deze periode belangrijk is om lichtpuntjes te vieren, vonden wij het tijd voor een sportief cadeau. Daarnaast kregen ze een filmpje opgestuurd waarin spelers van sc Heerenveen oefeningen voordoen. Pittige trucjes voor de collega's die in quarantainetijd wel een sportieve uitdaging konden gebruiken."

Ausnutria is een internationale onderneming, met kantoren wereldwijd. De collega's in het buitenland worden niet vergeten. "We zijn blij dat de situatie in Nederland nu verbetert en hopen dat al onze collega's over de hele wereld binnenkort een verbetering of verdere verbetering van de situatie in hun land zien. Als blijk van waardering en steun in deze moeilijke tijd hebben we iedereen een stayfitpakketje gestuurd."

Naast extra omkijken naar het eigen personeel zet Ausnutria ook de toeleveranciers deze periode in het zonnetje. "Ondanks de coronacrisis staan zij dag in dag uit klaar om onze fabrieken van melk te voorzien. Hen, onze boeren en chauffeurs, hebben we bedankt met een mand narcissen, waarmee we direct de bloemensector een bescheiden steun in de rug konden bieden. We moeten het samen doen. Te allen tijde, maar zeker nu."

Uit: Business Bulletin, een uitgave van sc Heerenveen en OSSH, nr. 79 (06/'20).