Sponsor uitgelicht: Grafische groep Van der Eems

28 mei 2019 13:57

610951229800a.jpg

De Grafische groep Van der Eems is al lange tijd een trouwe partner van sc Heerenveen. Dat zal voorlopig ook niet veranderen, verwacht directeur Durk-Jorrit van der Eems. ‘Ons bedrijf is van de langdurige relaties.’
 

‘Betrokkenheid staat hoog in vaandel’

Als we ons melden voor de afspraak met Durk-Jorrit van der Eems bij de vestiging aan De Komeet in Heerenveen, treffen we de directeur bezig met een niet alledaagse klus. Hij is in een hoogwerker, op zo’n vijf, zes meter hoogte, fanatiek bezig oude en overtollige leidingen van een drukpers van het plafond los te zagen. Het mondkapje en de oude kleding zijn geen overbodige luxe, want er komt flink wat stof los.
 
‘We vervangen een oude drukpers en dat is een mooi moment om alles goed schoon te maken,’ vertelt Durk-Jorrit van der Eems. Dat de directeur zelf de handen uit de mouwen steekt, is volgens hem typerend voor de bedrijfscultuur. ‘Betrokkenheid staat hoog in ons vaandel. Betrokken bij het bedrijf, de klant en het milieu. Ik vind het ook mooi om binding te houden met onze mensen en het is bovendien leuk werk.’
 
Samen is heel belangrijk, vindt de directeur. Hij trekt de parallel met sc Heerenveen, de club die door zijn bedrijf alweer vijftien jaar wordt gesponsord. ‘In voetbal moet je ook in teamverband presteren en heeft soms iemand een mindere dag. Op zo’n moment moeten anderen opstaan. Zo is het bij ons ook in ons team van 65 medewerkers.’
 
Er wordt ruimte gemaakt voor een nieuw type afwerkmachine, het is de laatste fase van een investeringsplan waarmee Van der Eems weer volledig up-to-date is. Vernieuwen is noodzaak in de grafische branche, want het bedrijf moet snel kunnen inspelen op een voortdurend veranderende markt en een steeds veeleisender klant. ‘Het is bij wijze van spreken vandaag bestellen, morgen leveren.’’
 
De nieuwe volautomatische afwerkmachine, in combinatie met de onlangs geplaatste nieuwe drukpers, vergroot de flexibiliteit van Van der Eems. De machine kan meer verschillende formaten aan en instellingen kunnen in een handomdraai worden gewijzigd. ‘We kunnen sneller schakelen,’ legt Durk-Jorrit van der Eems uit. ‘Dat is handig en noodzakelijk, want we krijgen veel meer kleine drukopdrachten, ook omdat mensen uit milieuoogpunt kleinere oplages laten drukken.’
 
Een ontwikkeling die past in de filosofie van Van der Eems. Het milieubelang staat hoog in het vaandel, vertelt Durk-Jorrit van der Eems. ‘Vroeger werkten we euro gedreven, zeiden we van ‘doe maar honderd meer, want wat scheelt het’. Nu zeggen we van, ‘hoeveel heb je eigenlijk nodig’. Dat scheelt qua prijs misschien niet veel, maar daar gaat het niet om. Het gaat om bewustwording en dankzij de nieuwe machine gebruiken we minder energie, inkt en papier en produceren we minder afval.’
 
Drukwerk heeft moeilijke tijden gekend. Als gevolg van de crisis, maar ook de snelle opkomst van sociale en digitale media speelden een rol. Volgens Durk-Jorrit van der Eems tonen diverse onderzoeken aan dat drukwerk absoluut weer bestaansrecht heeft, maar is het hard knokken om de gunst van de klant. ‘De markt is transparanter geworden, je kunt zo op internet shoppen en aanbiedingen met elkaar vergelijken. We moeten echt ons best doen om opdrachten binnen te halen. Het gaat gelukkig goed, we voelen ons als een vis in het water.’ Het dienstenpakket is onlangs zelfs uitgebreid met bedrukte vlaggenlijnen voor evenementen en promoties.
 
Klanten binnen halen is één, klanten vasthouden is een ander verhaal. Dat een klant zoals vroeger steevast voor één drukker koos, is verleden tijd weet Durk-Jorrit van der Eems. Het bedrijf doet er daarom alles aan om de gunst van de klant te behouden. ‘Bij ons hangt een tegeltje met de tekst, ‘vaste klanten zijn het kapitaal van de zaak’, dat was vroeger zo en blijft zo. Wij zijn een familiebedrijf en die kenmerken zich door betrokkenheid en langdurige relaties.’