Onze partners en de coronacrisis: Giethoorn.com

07 mei 2020 13:51

Het coronavirus houdt de wereld al een tijdlang in zijn greep, Nederland niet uitgezonderd. Om verdere verspreiding van de besmetting tegen te gaan, gelden verregaande maatregelen. Hoe gaan de partners van sc Heerenveen om met de coronacrisis? In aflevering vier: Giethoorn.com.

6441500a3ce13.jpg
Ronald de Boer in Giethoorn

Begin dit jaar sluit Ronald de Boer zich met Giethoorn.com aan bij sc Heerenveen. “Giethoorn.com is een onderdeel van het plan 'Citymarketing Giethoorn', dat ik uitvoer voor eigenlijk alle ondernemers in Giethoorn”, legt De Boer uit. De samenwerking bestaat er onder meer uit dat De Boer vanaf dan speciale arrangementen aanbiedt, waarbij mensen voordelig een bezoek kunnen brengen aan het Abe Lenstra stadion en het Venetië van het Noorden.

Maar ruim drie maanden na de ondertekening is ook in Giethoorn plots een geheel nieuwe werkelijkheid ontstaan. Eentje waarin de horeca dicht is en mensen zo veel mogelijk thuis moeten blijven. De doorgaans zo druk bezette wateren zijn tegenwoordig vooral verlaten. Het coronavirus en de maatregelen die het kwaad moeten bestrijden, transformeren de toeristische trekpleister die het normaal gesproken is, in een surrealistische spookstad. “En dat doet pijn”, zegt De Boer.

Wat betekent de coronacrisis voor Giethoorn en Giethoorn.com?
“Sinds de coronacrisis is het toerisme in Giethoorn gedaald naar het minimum. Ook werden eigenlijk meteen alle reserveringen en boekingen die al gemaakt waren geannuleerd. Alle bedrijven houden zich aan de wettelijke regels van het RIVM en de overheid. Zo zijn de restaurants gesloten en hebben de andere toeristische bedrijven gelijktijdig ook gekozen voor een intelligente lockdown, dit om verspreiding te voorkomen.”

“Nu Nederland weer langzaam op een aantal punten ‘open’ gaat, komt het toerisme in Giethoorn ook weer op gang. Stap voor stap bekijken we waar ruimte is voor recreatie. Met mijn bedrijf Giethoorn Reclame & Promotie, waarbij citymarketing een van de vele onderdelen is, merk ik ook de gevolgen van de coronacrisis. Omdat veel van mijn klanten toeristische ondernemingen zijn, ging hun eerste aandacht uit naar: en hoe nu verder.”

“Nu er weer wat licht aan de horizon komt, merk je dat iedereen meteen weer ondernemend wordt en verschillende wegen zoekt om weer verder te kunnen. Ik heb niet stil hoeven zitten, maar nu alles weer ‘los’ komt en ik weer mee kan helpen en mee kan denken in commerciële vraagstukken van mijn klanten, staan wij al te popelen om voor ze aan de slag te gaan met de huidige en de aankomende opdrachten.”

Zie je ondanks alle bedreigingen ook kansen en/of uitdagingen?
“Wij zijn altijd bezig met kansen en uitdagingen, ook toen er nog geen coronacrisis was. We blijven altijd doorontwikkelen, want een product is eigenlijk nooit af. Eén onderdeel in de citymarketingcampagnes die we uitvoeren, is het door ons ontwikkelde boekingsysteem Bookingmonster.”

“Een voorbeeld: een ondernemer in Giethoorn heeft een bootje in Bookingmonster staan. Het systeem koppelt de boot aan meerdere verhuurplatformen waardoor hetzelfde bootje verhuurd kan worden via hun eigen website, de website van Giethoorn.com, de website van Visit Weerribben Wieden, de website van Fluisterboten Nederland, de website van recreatie Overijssel en eigenlijk elk platform dat toeristische producten aanbiedt en Bookingmonster als ‘backend’ gebruikt.”

“Ik denk nu met de coronacrisis dat het voor toeristische ondernemers nog meer van belang is om te kunnen zien hoe druk het wordt en daar zelf misschien in te kunnen sturen. Dat zijn allemaal mogelijkheden die we hebben met Bookingmonster.”

Wat doet Giethoorn.com zelf tegen het coronavirus en/of de verspreiding ervan?
“Wij hebben er bewust voor gekozen om geen actieve campagnes op te zetten voor de promotie van Giethoorn. Natuurlijk mag je nog gewoon door Giethoorn wandelen en kun je in Giethoorn met een bootje varen, alleen dat hebben we niet gepromoot. Dit om hordes mensen te voorkomen.”

“We merken wel dat mensen er nu meer op uit willen gaan en dit merken we aan de bezoekersaantallen op onze platformen. Hier proberen we de mensen tijdens de verschillende processen goed te informeren over wat wel en wat niet kan en proberen we zo ook heel veel adviezen mee te geven als ze wel naar Giethoorn komen.”

Tot slot, heb je nog een tip voor andere bedrijven en/of ondernemers?
“Voor de ondernemer: wil je even de coronastress verlaten? Kom dan een dagje naar Giethoorn. Kom dan niet op een dag dat er drukte is, maar zoek een doordeweekse dag uit. En als het straks weer mogelijk is en u bent op zoek naar een fantastisch personeels- of familieuitje, kijk dan zeker op Giethoorn.com of neem contact met mij op. Ik weet zeker dat ik een dag naar uw wensen in Giethoorn kan organiseren.”