Cookie instellingen
sc Heerenveen maakt gebruik van cookies. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Daar is ook de mogelijkheid om aan te geven welke cookies je accepteert.
04 juni 2020 10:46
Het coronavirus houdt de wereld al een tijdlang in zijn greep, Nederland niet uitgezonderd. Om verdere verspreiding van de besmetting tegen te gaan, gelden nog steeds allerlei maatregelen. Hoe gaan de partners van sc Heerenveen om met de coronacrisis? In aflevering vijf: Vriesia Bouwen met Glas.
Begin dit jaar verbindt Vriesia Bouwen met Glas uit Sneek zich aan sc Heerenveen als lid van de OSSH. Het glasservicebedrijf uit Sneek levert en plaatst allerlei bouwproducten, met glas als terugkerend component. "Van grootschalige glasprojecten tot het vervangen van een simpel koelkastruitje", zegt eigenaar Tinka de Jong-de Vries.
In 2005 neemt De Jong-de Vries het bedrijf van haar vader over, die het op zijn beurt had overgenomen van zíjn vader. Een echt familiebedrijf dus, door grootvader gestart in 1936. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot de moderne glasservice die het nu is, met onder meer een ruime showroom en 24-uursservice.
Wat betekent de coronacrisis voor Vriesia Bouwen met Glas?
"Om te beginnen wil ik zeggen dat we in de bouwwereld niet mogen klagen. Andere sectoren hebben het zwaarder, zoals de zorg en de horeca. Natuurlijk krijg je er in de bouw en wij als glasservicebedrijf mee te maken, maar niet zo heftig als in andere bedrijfstakken. Ik heb bewondering en respect voor zij die daarin leiding geven en werkzaam zijn."
"Dan over ons. Bij glasschade is herstel vaak direct noodzakelijk, maar niet alle werkzaamheden zijn even dringend. Daarom hebben wij onze opdrachtgevers gevraagd of wij, met name de buitenwerkzaamheden, konden blijven uitvoeren zoals we voorheen deden."
"Vaak kregen we alle medewerking en soms was er een goede reden om het werk uit te stellen. Bij bijvoorbeeld oudere klanten hebben we werkzaamheden verplaatst naar een later moment. Daarnaast was het voor de montageploeg qua coronamaatregelen goed uitzoeken wat kon en mocht."
Ziet Vriesia Bouwen met Glas ondanks alle bedreigingen ook kansen en/of uitdagingen?
"Eerst zie je natuurlijk alleen de dreiging van een beperking in werkzaamheden en, in het ergste geval, het uitblijven van opdrachten. Gelukkig hebben wij daar tot op heden geen last van gehad. We hebben deze crisis benut om onze online dienstverlening te optimaliseren."
"Zo hebben we het online aanvragen van offertes gemakkelijker gemaakt en de contactmogelijkheden flink uitgebreid. Via onze website is het nu mogelijk om met onze adviseurs te chatten en een showroombezoek op afspraak in te plannen. Net als bij 'personal shopping' neemt een van onze adviseurs alle mogelijkheden met de klant door. Er is tijd voor de klant om alle tuinkamer- en verandaopstellingen, kunststofkozijnen, interieurglas en andere glastoepassingen te bekijken."
Wat doet Vriesia Bouwen met Glas zelf tegen het coronavirus en/of de verspreiding ervan?
"Omdat onze monteurs vaak een route rijden, zijn we begonnen de klanten vooraf te informeren over de maatregelen die we treffen tijdens ons bezoek. Onze monteurs houden zich strikt aan de RIVM-richtlijnen en drinken nu bijvoorbeeld geen koffie meer bij de klanten, rijden apart van elkaar naar de klant en dragen te allen tijde handschoenen."
Tot slot, heb je nog een tip voor andere bedrijven en/of ondernemers?
"Zeker. Wees niet afhankelijk van één specialisme. Wij merkten dat werkzaamheden in de woning tijdelijk stil kwamen te liggen. Tegelijkertijd is er nu wel extra vraag naar veranda’s, windschermen en het verduurzamen van de woning met bijvoorbeeld kunststofkozijnen of isolatieglas."
"Wij bouwen alles met glas, ook hardglazen barrière- en kuchschermen. Voor ons nieuwe producten. We hebben verschillende tafelsteunen bedacht en uiteindelijk met een professionele 3D-printer een uniek, eigen ontwerp gemaakt om glasschermen te bevestigen. Deze houders zijn 'custommade' en kunnen zelfs met eigen logo of tekst worden gerealiseerd. Zo zie je maar dat specialisme in glas niet tot één product hoeft te leiden."
Gerelateerde artikelen:
- Aflevering 4: Giethoorn.com
- Aflevering 3: De Heeren van Rinsma
- Aflevering 2: Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer
- Aflevering 1: Ausnutria