Businesspartner Univé: "De club leeft"

04 februari 2020 11:01

Zoals Wim hoort bij Hans en Berenburg bij cola, geldt dat ook voor Univé en sc Heerenveen. 'Als je aan Univé denkt, denk je aan sc Heerenveen en andersom', stelt sponsormanager Fons Roosenboom van de verzekeringsmaatschappij. Een gesprek over bijna twintig jaar sponsorschap.

637169e981fb1.jpg

Wanneer bekend wordt dat UPC na het Champions Leagueseizoen 2000/2001 afscheid neemt als hoofdsponsor van sc Heerenveen, liggen de plannen bij Univé al op tafel. 'Los van het feit dat we toen wisten wat het ons zou gaan kosten', vertelt Roosenboom, zo’n negentien jaar later. 'Univé was en is een coöperatie. Dat betekent dat we ons qua financiën moeten verantwoorden richting onze leden. Eén ding stond voor ons wel vast: áls we een hoofdsponsorschap aangaan, is het met sc Heerenveen.'

Roosenboom herinnert zich de onderhandelingen nog goed. 'Voordat we in zee gingen met sc Heerenveen hadden we al veelvuldig contact. Toen bleek dat UPC als hoofdsponsor ging stoppen, zijn we gaan praten over eventuele opvolging. De laatste gesprekken vonden plaats in het stadion, op het moment dat er een thuiswedstrijd werd gespeeld. Terwijl de persconferentie al gepland stond over de bekendmaking van Univé als de nieuwe hoofdsponsor, zaten wij iets verderop nog te debatteren over de laatste details. Na de go kon het feest doorgaan.'

De laatste details gaan over de vormgeving van het shirt. 'En dan met name over de kleur van het logo van Univé. We kwamen er in het rood op te staan. De kleur van de club, niet de onze. Onze filosofie bij sportsponsoring was en is dat we ons niet willen mengen in het beleid en de belangen van de club. Je mag er iets van vinden, maar je met de gang van zaken bemoeien, doe je niet. Als sponsor ben je te gast en zo hoor je je ook te gedragen. Dus werd het rood.'

Een bewuste keuze
Achter de wens van Univé om hoofdsponsor van sc Heerenveen te worden, schuilt een hele strategie. 'We wilden meer bekendheid', begint Roosenboom. 'De producten van Univé zijn verzekeringen. Zaken waar mensen niet elke dag mee bezig zijn of willen zijn. Als verzekeraar ben je dus niet altijd in the picture. We stelden onszelf de vraag: hoe krijgen we als bedrijf nou een gezicht? Om de naamsbekendheid en de relatie tot het merkgevoel te laten vergroten, was sportsponsoring het middel bij uitstek en voetbal de grootste sport.'

63715b9b36513.jpg

Nederland kent een rijk voetballandschap. Waarom gaat Univé juist voor sc Heerenveen? 'Veel mensen denken dat sportsponsoring een willekeurige keuze is. Dat een directielid aanhanger is van een bepaalde club en daar automatisch sponsor wordt. Dat komt ongetwijfeld voor, maar bij ons lag dat anders. Onze keuze is een heel bewuste geweest. Wat past wel bij ons en wat niet? De sympathie, betrokkenheid en de 'doe maar gewoon'-gedachte van sc Heerenveen sprak en spreekt ons aan. Punten die we herkennen binnen Univé.'

Belangrijke speler
Vijftien seizoenen lang is Univé hoofdsponsor van sc Heerenveen, waarmee de verzekeringsmaatschappij behoort tot een van de meest langstzittende shirtsponsoren uit de Nederlandse voetbalhistorie. 'En daar zijn we zeer trots op', zegt Roosenboom. 'In die periode is onze bekendheid enorm gestegen. We groeiden in de verzekeringswereld uit tot een belangrijke speler. Niet dat het ons om die status ging, wel om het feit dat we als Univé meer werden gezien. Mensen moeten zich met een merk kunnen associëren. Dat is via sc Heerenveen gelukt.'

Na vijftien seizoenen doet Univé medio 2016 een stap terug als sponsor. De huidige businesspartner siert dan niet langer de voorkant van het pompeblêdenshirt. 'Als je aan Univé denkt, denk je aan sc Heerenveen en andersom. Nog steeds. Het blijft lang hangen. Vijftien jaar is natuurlijk een hele poos. Foto’s en video’s uit die tijd blijven voorbijkomen. In het stadion, op social media. Men wordt eraan herinnerd. En niet te vergeten, we staan nog steeds op het shirt, hè? Met een badge op de mouw.'

In goede en slechte tijden
Ook de keuze om niet helemaal van het shirt te verdwijnen is een bewuste, legt Roosenboom uit. 'Wij zijn een verzekeraar. Dus moeten we het van vertrouwen hebben. We willen dat klanten ons geloven, op ons durven bouwen. De enige manier om ervoor te zorgen dat mensen dát gevoel bij ons krijgen, is door het in de praktijk te laten zien. Dus door langdurig in elkaar te geloven. Loyaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Wij willen worden gezien als betrouwbaar, in goede en slechte tijden.'

Als het aan Roosenboom ligt, duurt het huwelijk tussen Univé en sc Heerenveen nog wel even voort. 'Zeker, zolang beide partijen er beter van worden. Daar geloof ik in. Ik geniet weer van de sfeer bij de club. Natuurlijk, het zit niet meer helemaal vol, maar andersom is het ook zo dat er nog steeds elke keer meer dan 18.000 mensen zitten. sc Heerenveen leeft. Dat merk ik aan alles. Bij Univé hebben we vele acties waarbij mensen kaarten kunnen winnen. Een groot succes. Ook wanneer de winnaars pas een dag van tevoren bericht krijgen, halen ze de tickets op. Men wil erbij horen, net als wij.'

Uit: Business Bulletin, een uitgave van sc Heerenveen en OSSH, nr. 78 (01/'20).