Feanstore

Afrekenen

Ticketing

Afrekenen
hoofdsponsor-ausnutria

“Dit is om meerdere redenen de perfecte match”

Gepubliceerd op 6 maart 2020 16:45

Ausnutria heet de nieuwe hoofdsponsor van sc Heerenveen. Tot en met de zomer van 2022 siert het zuivelconcern de voorkant van het pompeblêdenshirt. Daarmee gaan twee partijen met elkaar in zee die veel overeenkomsten vertonen, zegt Jeroen Kiers, CEO van Ausnutria. “Ons DNA vinden we terug in sc Heerenveen.”

DSC_32851

Begin dit jaar wordt Kiers aangesteld als algemeen directeur van Ausnutria. De 46-jarige bestuurder neemt dan het stokje over van Bart van der Meer, oud-rvc-voorzitter van sc Heerenveen en drager van de eretitel Heer van Heerenveen. “Bart is en blijft het boegbeeld van Ausnutria. En hij heeft ook een groot hart voor sc Heerenveen. Die link is snel en terecht gelegd. Het zou raar zijn als we niet op deze manier bij elkaar gekomen zouden zijn.”

Meer willen doen
Het Nederlandse hoofdkantoor van Ausnutria staat nu nog in Zwolle, de vier Nederlandse productielocaties bevinden zich in Ommen, Kampen, Leeuwarden en sinds 2018 Heerenveen. “Van al onze productievestigingen hebben we er één laten bouwen: die in Heerenveen. De andere waren bestaande bedrijven. Het hoofdkantoor dat nu nog in Zwolle zit, verplaatsen we ook naar Heerenveen. Dat samen maakt het dat we in Heerenveen wel wat meer wilden doen.”

Dat meer wordt het hoofdsponsorschap bij de plaatselijke voetbaltrots, sc Heerenveen. Waarom? “Een gedegen en weloverwogen keuze”, zegt Kiers. “Uiteraard om de naamsbekendheid te vergroten. We hebben in Nederland twee merken: Neolac en Kabrita. Onze bijzondere flesvoeding is bekend bij een gering deel van de bevolking. Met het hoofdsponsorschap willen we ons bedrijf en onze merken wat meer onder de aandacht brengen.”

Meer naamsbekendheid generen is niet het enige doel dat Ausnutria met het hoofdsponsorschap voor ogen heeft. “Het moet ons ook helpen bij het rekruteren van medewerkers die we de komende jaren nodig zijn”, zegt Kiers. “We zijn enorm aan het uitbreiden. Daarbij hebben we meer en de juiste mensen nodig. Er zijn natuurlijk meer manieren om deze doelen te realiseren dan via het hoofdsponsorschap bij een voetbalclub, maar dit is om meerdere redenen de perfecte match.”

Waarom passen Ausnutria en sc Heerenveen dan zo goed bij elkaar? “Wij zijn een zuivelbedrijf en produceren in het bijzonder baby- en kindervoeding”, licht Kiers toe. “Met voeding kun je een hogere kwaliteit van leven bereiken. Voeden gaat hand in hand met bewegen. Om bewegen en sporten draait het natuurlijk bij sc Heerenveen. Voeding en beweging zijn twee basisvoorwaarden voor gezondheid.”

CEO Jeroen Kiers (l) en bestuursvoorzitter Bart van der Meer
CEO Jeroen Kiers (l) en bestuursvoorzitter Bart van der Meer

Maatschappelijke bijdrage
De perfecte match moet ertoe leiden dat beide partijen elkaar versterken, zegt Kiers. “Het hoofdsponsorschap moet meer inhouden dan puur een sponsorschap. Daarmee bedoel ik dat het hand in hand moet gaan. Voor ons houdt dat in dat we via sc Heerenveen een extra steentje willen bijdragen aan de samenleving. De afgelopen tijd zijn we bij Ausnutria druk geweest met het neerzetten van een maatschappelijk beleid. Een van de pilaren daarin is ‘better life’.”

Dat betere leven waar Ausnutria voor gaat, geldt in brede zin, zegt Kiers. “Voor onze consumenten, medewerkers, maar ook voor de gemeenschap daaromheen. Hoe gaan we dat de komende periode invulling geven, was toen de vraag bij het concretiseren van ons maatschappelijke beleid. Toen het hoofdsponsorschap bij sc Heerenveen langskwam en een mogelijkheid was, zeiden wij: dat sluit perfect aan op onze wensen en ideeën.”

“We willen onze verantwoordelijkheid nemen naar onze omgeving”, gaat Kiers verder. “Dat doen we met onze hoogwaardige producten. We willen een toekomst bieden voor onze kinderen, voor families. Daarom vind ik het ook zo tof dat we niet alleen op voorkant staan bij de mannen, maar ook bij de vrouwen en de jeugd.”

Parallellen
Slechts drie en een halve kilometer scheidt de Ausnutriafabriek in Heerenveen van het Abe Lenstra stadion. Ook figuurlijk gezien liggen beide partijen dicht bij elkaar, zegt Kiers. “Wat we delen is waar we vandaan komen. In Noord-Nederland voelen wij ons heel erg thuis. Op al onze vestigingen proef je de noordelijke cultuur: nuchterheid, no-nonsense. Onze eigenschappen, ons DNA vinden we terug in sc Heerenveen.”

Behalve hetzelfde vestigingsgebied zijn er volgens Kiers nog zoveel meer parallellen waarneembaar tussen sc Heerenveen en Ausnutria. “Winnen bijvoorbeeld, maar ook ambitie. Beide willen we de beste prestaties neerzetten. Ook kennen we beide een rijk verleden. sc Heerenveen bestaat straks een eeuw, onze oudste fabriek werd 125 jaar geleden gebouwd. Tot slot de prominente rol van jeugd. sc Heerenveen heeft zijn jeugdopleiding, wij produceren baby- en kindervoeding.”

De overeenkomst tussen Ausnutria en sc Heerenveen geldt tot en met het seizoen 2021/2022. “Een logische termijn. We zijn serieus. We doen dit niet om even snel te scoren, om het zo even uit te drukken. Beide partijen stoppen er veel energie in, geloven er beide in. Dan moet je dat ook belonen met een horizon die niet te dichtbij, niet te ver weg ligt. Bij wederzijds vertrouwen en resultaat kun je altijd langer met elkaar doorgaan”, besluit Kiers.