Onze partners en de coronacrisis: De Heeren van Rinsma

22 april 2020 10:00

Het coronavirus houdt de wereld al een tijdlang in zijn greep, Nederland niet uitgezonderd. Om verdere verspreiding van de besmetting tegen te gaan, gelden verregaande maatregelen. Hoe gaan de partners van sc Heerenveen om met de coronacrisis? In aflevering drie: kledingpartner De Heeren van Rinsma.

64385c8224fa5.jpg
Eigenaren Sake Rinsma (l) en Wytze Peenstra. Foto: De Heeren van Rinsma

Na hoofdsponsor Ausnutria en co-sponsor Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer is het in de rubriek 'Onze partners en de coronacrisis' nu de beurt aan De Heeren van Rinsma. De herenmodespeciaalzaak uit Gorredijk is sinds medio 2017 kledingpartner van sc Heerenveen. Het familiebedrijf merkt als geen ander de gevolgen van de coronacrisis, laat mede-eigenaar Sake Rinsma weten.

Wat betekent de coronacrisis voor De Heeren van Rinsma?
“Ik zou liegen wanneer ik zou zeggen dat we er geen last van hebben. Anderzijds zijn wij rasoptimisten die graag in kansen denken. Onze handel is aan trends onderheven. Dat maakt ons vak zo verschrikkelijk mooi en uitdagend. We zijn twee weken dicht geweest om na te denken hoe we ondanks alles, tóch een veilige werk- en winkelplek kunnen creëren. Dat is gelukt.”

“We merken nu dat de omzetten in de winkel weer stijgen en de mindset onder onze gasten verandert. Dat geeft ons vertrouwen voor de komende periode én dat we de bodem hebben gezien. Of we dit jaar weer op ons oude niveau komen? Dat verwachten we niet. Wel zijn we nu heel blij met het feit dat we altijd zijn blijven geloven in onze webshop. Daardoor weten we in deze crisis toch een grote afzetmarkt te creëren.”

“Maar los van ons: het is triest om alle schrijnende ondernemersverhalen te horen. Daarop vraag ik mezelf af: is dit het allemaal waard? Waarom zit er niet een econoom bij het RIVM? En waarom denkt het kabinet zo minimaal aan de economie?”

Ziet De Heeren van Rinsma ondanks alle bedreigingen ook kansen en/of uitdagingen?
“'Social distancing' is onze grootste bedreiging. Want naast het verkopen van een zeer ruim assortiment kleding én het bieden van de juiste service, proberen we van ieder bezoek een mooi moment te maken. Een bezoek aan ons is een dagje of avondje uit. Met een hapje, drankje, muziek… Dat is op dit moment wat lastiger. Mijn inziens liggen er kansen op het gebied van ambacht en service: terug naar de winkelfilosofie van honderd jaar geleden.”

“Aan de andere kant: omdat we nu min of meer in sociaal isolement leven, zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat winkelen weer meer worden gewaardeerd. Dat er straks meer dan ooit behoefte is aan sociaal contact. Dat dit de ommekeer in de Nederlandse retail kan zijn en het eindelijk weer op waarde wordt geschat. Waar de waarheid ligt? Waarschijnlijk daar ergens tussenin.”

Wat doet De Heeren van Rinsma zelf tegen het coronavirus en/of de verspreiding ervan?
“Uiteraard hebben we veel maatregelen genomen. Daar hebben we twee weken in alle rust over nagedacht. Om onze maatregelen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, hebben we ze op een rijtje gezet in een speciale video. Veiligheid staat bij ons voorop.”


Tot slot, heb je nog een tip voor andere bedrijven en/of ondernemers?
“Wat ons betreft gaan we 'een nieuwe werkelijkheid' tegemoet. Om een ander hierover een tip te geven, vind ik lastig. Wij proberen in ieder geval te kijken hoe wij in deze nieuwe werkelijkheid van betekenis kunnen zijn. Want dat is wat we het liefste doen. Uiteraard met een grote dosis enthousiasme, positiviteit en doorzettingsvermogen.”